قالیشویی و مبل شویی سبلان

تاریخچه فرش دستباف

تاریخچه فرش دستباف
  • تاریخچه فرش دستباف

    کهنترین قالیها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجسته کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
    از دوره اشکانیان تنها میتوان به فرش مقبره لوـکان چین اشاره کرد که به عقیده پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دوره ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حمله اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
    در قرون اولیه هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرشها، به سبب منع شبیهسازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجملگرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت اینگونه فرشها نیز رونق گرفت. از دوره سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزه اوقاف استانبول نگهداری میشود.
    سفرنامه ابن بطوطه از دوره ایلخانان به فرشهای عظیم و گرانبهای کاخ غازانخان و فرشهای حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است. در دوره تیموریان از کارگاههای بزرگ قالیبافی سبزوار سخن رفته و استفاده از مینیاتور در نقشه فرشها توسط نگارگران چیرهدست.
    صفویان
    شاه اسماعیل: توسعه کارگاههای قالیبافی در تبریز.
    شاه تهماسب: قالی ایران در زیبایی و ظرافت بافت به حد کمال میرسد. قالی معروف و تاریخی اردبیل در این زمان بافته شده است.
    شاه عباس: در اصفهان و چند شهر دیگر کارگاه قالیبافی دایر کرد و دستور داد که هر کانون، فرش را به شیوه خود ببافد تا اصالت هنری آن حفظ شود. در زمان صفویان برای اولین بار قالیبافی از ایلها و طایفههای کوچنده و روستاها و آبادیهای کوچک به شهرها آمد. فرشهای نفیس این دوران به بیش از سه هزار تخته تخمین زده شده است.
    در زمان افشاریان بخاطر جنگهای پیدرپی تولید فرشهای زینتی کاهش یافت. از زمان کریم خان زند دو تخته فرش باقی مانده که یکی تاریخدار و به سفارش حاکم وقت کرمان و دیگری احتمالاً در شیراز بافته شده است.
    در زمان قاجار اروپا و آمریکا تقاضا برای خرید فرش ایران را افزایش میدهند. شرکتهای چند ملیتی فرش در ظاهر برای تشویق به صادرات و در واقع برای سودجویی کشورهای استعمارطلب تأسیس میشود.
    دو کتاب در زمینه فرش به رشته تحریر در میآید: کتاب تجارت قالی رنگین به رنگهای جوهری و کتاب یادگار حسن از آثار دین.
    در دوران پهلوی به کارگاهها نظم بخشیده شد و بهداشت مورد اهمیت قرار گرفت. دستگاه فرش ماشینی نیز وارد ایران شد. پس از انحلال مؤسسه قالی ایران شرکت سهامی فرش ایران تأسیس شد و مرکز صنایع دستی، انجمن دوستداران فرش ایران و موزه فرش دایر گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر پایه مصوبه سال 1382 شورای عالی اداری «مرکز ملی فرش ایران» برای ساماندهی و یکپارچگی وضعیت کمی و کیفی تولید و عرضه فرش دستباف بنیان نهاده شد. هدف این مرکز، معرفی جایگاه ارزشمند فرش دستباف ایران، حمایت از بافندگان و دستاندرکاران فرش و توسعه صادرات این محصول با ارزش است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    *

    جستجو

    پیوند ها

    سرویس قالیشویی سبلان

    ثبت سفارش آنلاین

    اطلاعات تماس

    • ایران ، تبریز، سه راهی فرودگاه ، کوی اطلس ، هشت متری اول
    • 33840808
    • 32801414
    • GalishouieSabalan.ir@

    ساعات کاری

    پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته

    شنبه
    8:00 تا 17:00
    یک شنبه
    8:00 تا 17:00
    دو شنبه
    8:00 تا 17:00
    سه شنبه
    8:00 تا 17:00
    چهار شنبه
    8:00 تا 17:00
    پنج شنبه
    8:00 تا 15:00

    دسته بندی پروژه ها